עולם העיצוב משתנה בקצב מהיר, והוראת העיצוב דורשת חדשנות, גמישות פדגוגית והבנה עמוקה של התחום. תוכניות הלימודים בעיצוב מתעדכנות מדי שנה (ואף יותר) לאור התפתחויות טכנולוגיות מהירות ותנודות בשוק העבודה.
שינויים אלו מעלים שאלות רבות, כמו:
איך בונים קורס בצורה נכונה, ואיך מודדים את התוצרים ומידת ההצלחה של ההוראה שלנו? איך מאזנים בין הוראה פרונטלית להנחיה פרטנית? איך מכינים את הדור הבא של המעצבות לעולם העבודה? איך מתמודדים עם פערי ידע ומוטיבציה בכיתת העיצוב? איך מלמדים לשיתופיות ועבודת צוות פורייה בסטודיו? ואיך נותנים משוב שיעודד יצירתיות ועשייה?
פדגוגיה של העיצוב היא תחום צעיר ומרתק, שעדיין כמעט ואינו נלמד כמקצוע בפני עצמו. רובנו הגענו להוראת עיצוב מתוך אהבה למקצוע ורצון להעביר את הידע והניסיון הלאה, ובדרך גילינו אתגרים ייחודיים. סדרת המפגשים נולדה מתוך ההבנה שכולנו מתמודדות עם שאלות דומות ומחפשות כל הזמן דרכים לפתח את ההוראה שלנו.
סדרת המפגשים הזו נבנתה במיוחד עבורך – מורה לעיצוב, שמבקשת השראה, כלים מעשיים וחיבור לקהילת מורות מקצועית ותומכת.
בסדרה יתקיימו חמישה מפגשים במטרה לפתוח חמישה שערים לפדגוגיה של העיצוב, להעשיר את ארגז הכלים שלך ולהעניק לך נקודות מבט חדשות על הוראת המקצוע.
בשנים האחרונות מתרחש תהליך שינוי משמעותי בשדה ההשכלה – ההוראה הופכת לפרקטיקה מקצועית מורכבת ודינמית. המלמדות של היום אינן יכולות להסתפק עוד בהעברה של ידע פרונטלי, ונדרשות לעצב חוויות למידה משמעותיות באמצעות מגוון גדול של חומרים ואמצעי הוראה.
בנוסף, לצד העיצוב המחולל בו המלמדות יוצרות את הקורס בפעם הראשונה, הן נדרשות להשקיע משאבים רבים בעיצוב האבולוציוני — תהליך שבו הן משנות ומדייקות את הקורס במהלך ובין הסמסטרים. שינויים אלו נעשים בהתאם להתפתחויות בגוף הידע, בשיטות ההוראה המיטביות (Best practices), במאפייני הסטודנטיות והמרצות עצמן, בכיוונים האסטרטגיים של המדיניות המוסדית, ובשגרת החיים ההפכפכה.
את המפגש הקרוב נקדיש לתפקידם של מרצות בתחומי האמנות והעיצוב כמעצבות חוויות למידה, ונכיר ונתנסה בשיטות וכלים לעיצוב של קורס.
אודות המרצה:
מורן זרחי מרצה בנושא ׳מחקר עיצוב׳ בתכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי, וראש תחום ׳תרבות של חדשנות׳ במרכז להוראת אמנות ועיצוב בבצלאל. במסגרת עבודתה במרכז מורן מנהלת ומלווה תהליכי מחקר ופיתוח יישומיים (מו״פ) – חקירות ומחקרים קצרי וארוכי טווח, המבקשים להצמיח ידע, מתודות וכלים המוטמעים ויוצרים אימפקט ישיר בפעילות האקדמית בשטח ולעיתים אף מופצים לשדה החינוך הרחב. נוסף לעבודתה בבצלאל מורן מובילה יוזמות אישיות ומייעצת לגופים פרטיים וציבוריים בתחומים של מחקר עיצוב, ההוראה ולמידה, וניהול אקדמי.
עיצוב הוא תחום מבוסס-עשייה (learning by doing), שבו המיקוד המסורתי ניתן לתוצר הסופי – אך מה עם הדרך אליו? בשנים האחרונות הולכת ומתחזקת ההבנה כי הצלחה בעולם העבודה אינה תלויה רק בכישורים טכניים, אלא גם ביכולת לעבוד בצוות, לתקשר ביעילות, להתמודד עם אתגרים ולנווט בתהליכים יצירתיים מורכבים.
במפגש נכיר מודלים חדשים הממפים את שדה העיצוב ומציעים נקודות מבט מרעננות על התחום. נעסוק במעבר מעבודה עצמאית ליצירה משותפת (co-creation)ונראה כיצד טיפוח עבודת צוות, פרואקטיביות, חוסן ומוטיבציה יכול לשפר את תהליכי הלמידה ואת הצלחתן של תלמידות העיצוב. בנוסף, נכיר גישות הוראה והנחיה המאפשרות פיתוח והערכה של מיומנויות אלו בכיתת העיצוב, לצד כלים לפיתוח המיומנויות הנדרשות בעולם העבודה המשתנה.
אודות המרצה:
יסמין בוקעי – מעצבת, מורה ויזמית חינוך עם 20 שנות ניסיון בתכנון לימודים והוראת עיצוב בחינוך תיכוני ועל-תיכוני. מייסדת-שותפה וארט-דירקטור בסטודיו 'קנקן' וחברה בצוות הבחינה של תוכנית ההנדסאים במשרד החינוך. מלווה פיתוח מיזמי חינוך, תרבות וחברה. בוגרת תואר ראשון בייעוץ חינוכי וניהול מערכות חינוך מאוניברסיטת בר-אילן ותואר שני (M.Des) בניהול עיצוב וחדשנות מבצלאל.
בהוראת העיצוב, תהליך היצירה אינו מתקיים בחלל ריק אלא נחשף באופן מתמיד למשוב ולביקורת. הסטודנטיות נדרשות לא רק להציג את התוצרים שלהן, אלא גם לחשוף שלבי פיתוח ראשוניים שמניעים את עבודתן. מצב זה מצריך יכולת לנוע בין עמדה סובייקטיבית של המעצבת לבין מבט חיצוני של צופה או מבקרת, תוך מודעות לרשמים ולפרשנויות שמספקות המנחות והעמיתות.
הביקורת נחשבת לכלי מרכזי בהוראת עיצוב, המסייע להעמיק את החשיבה ולהניע תהליכים יצירתיים, אך בשנים האחרונות עולה גם ביקורת על מקומה ההיררכי והשפעתה על הסטודנטיות. חוקרים מצביעים על כך שהשיטות הקיימות עלולות לייצר חוקים נוקשים ולדכא פתיחות וגיוון מחשבתיים. יתרה מכך, שלב הביקורת בקורסי סטודיו מייצר מתח בין קרבה לסמכותיות, בין שיתוף פעולה להתנגדות, ובין דינמיות למסגרת מובנית, דבר שמוביל לאי-ודאות מתמשכת בקרב הסטודנטיות.
בהרצאה זו אציג את מספר מקרי בוחן המדגימים פדגוגיות של הנחיית תהליך ומשוב בלימודי עיצוב, ואדגים מנעד של מצבים שבין ביקורת מובנית למרחב יצירתי פתוח. אדון בדרכים לשילוב ביקורת אישית וקבוצתית, פרשנית ודינמית, אשר תסייע לאפשר לסטודנטיות מעמד של מבקרות-פרשניות פעילות, ותבסס את תהליך הביקורת כשלב מעורר השראה וחשיבה רפלקטיבית במקום כשלב מסכם בלבד. לקראת פתיחת הסמסטר השני זו הזדמנות טובה לפתח גישה ביקורתית ולרכוש כלים חדשים לאופן בו אנו מעבירים ביקורות בשיעורים.
*ההרצאה תספק כלים שיכולים להעשיר את שיטות ההוראה גם בסביבות לימוד בתיכון.
אודות המרצה:
מיכל פאוזנר היא מעצבת-חוקרת, אשת הוראה, מייסדת ומנהלת שותפה של מעבדת PADLab – המעבדה לעיצוב פוסט-אנתרופוצנטרי. עבודותיה בוחנות את מערכות היחסים בין רווחה רגשית ופיזית, קשרים חברתיים ושינויים סביבתיים. הן מאופיינות בגישה ניסיונית, רב-תחומית, תוך שילוב נקודות מבט מגוונות והוצגו בתערוכות ובכנסים בארץ ובעולם. מיכל חברת סגל בכירה בבית הספר לתקשורת חזותית בשנקר ומכהנת בחמש השנים האחרונות כראש המרכז למצוינות בהוראה בשנקר בו היא יוזמת ומובילה פרויקטים שמשלבים בין עיצוב, פדגוגיה וטכנולוגיה.
כשאני עומדת מול כיתה, אז אני מלמדת תלמידה+תלמידה+תלמידה… או שאני מלמדת כיתה? מה ההבדל, ולמה זה חשוב?
והתלמידה שיושבת מולי – מה חוויית הלמידה שלה? איך אוכל לדעת?
איך ניתן לעצב חווית למידה-תרגול והערכה למערכת מרובת משתתפות?
כל מה שקורה בכיתה במשך תקופת למידה מסתכם בציון משוקלל. איך זה משפיע על כל מה שקורה בכיתה? מה אפשר לעשות (קצת) אחרת? איך נשתמש במנגנוני הערכה קיימים לטובת למידה ואיך ניתן לפתח מנגנונים נוספים? כיצד למידת מיומנויות יצירתיות יכולה לשגשג במבנה בלתי יצירתי כמו מוסד לימודי?מהם החסמים לפיתוח מיומנויות ומה ניתן לעשות כדי לקדם אקלים של ביטחון יצירתי?
נתייחס במפגש לכיתה כמערכת חיה, בה אנו פועלות, ונברר יחד אילו אפשרויות עומדות לפנינו בעיצוב ותמיכה של למידה. נעשה זאת באמצעות כלים של חשיבה עיצובית ומערכתית, ובאמצעות דוגמאות מעיצוב תהליכי למידה מגוונים.
תביאו דפים וכלי כתיבה. נשרבט כדי ללמוד.
מפגש בונוס מיוחד
הזדמנות להכיר את מתודולוגיית Service Design וללמוד כיצד להנחות מושגי מפתח כמו פרסונה, מסע לקוח ורעיונאות באופן פרקטי ומעשי. מתאים במיוחד למי שמלמדות קורסי מחקר עיצוב, יזמות ופיתוח קונספטים ורוצות להעשיר ידע אישי ודרכי ההוראה.
כיצד עיצוב שירות יכול לשפר את חוויית האזרח ולהניע שינוי אמיתי בשירותים ציבוריים? נציג את תחום עיצוב שירות כמתודולוגיה חיונית לפיתוח שירותים ציבוריים רגישים, מועילים ויעילים לאזרח. נשתף בתובנות מתוך מודל הוראה ייחודי, המבוסס על שיתוף פעולה עם ארגון המביא אתגרים ציבוריים אמיתיים אל תוך סביבת הלמידה.
באמצעות דוגמאות מהשטח, נראה כיצד שילוב של חשיבה עיצובית, מחקר משתמשים ופרקטיקות עיצוביות מאפשרים להקנות לסטודנטים כלים מעשיים לפתרון בעיות וליצירת שינוי אמיתי בסביבה שלהם.
אודות המרצה:
שרה אוסלנדר היא מעצבת חווית לקוח בחברת פיוניר ומרצה בכירה בתואר השני בעיצוב תעשייתי בבצלאל. היא מתמחה בתהליכי עיצוב שירות ועיצוב מוצר ששמים במרכז את האדם. לפני העבודה בהייטק, התמחתה בעיצוב שירות במגזר הציבורי ובהכשרת עובדי רשויות מקומיות לעבודה במתודולוגיה זו (בעיריית ת״א-יפו, תכנית ארגון מעוז ותכנית הזירה).
'הפורמה' הוא מיזם ללא מטרות רווח | המפגשים מיועדים למעצבות ומורות בעלות ניסיון | עלות מסובסדת: 360 ש"ח
הוקם בחדוות יצירה ע״י ריקי ברקוביץ & נעמי גלבך
הלב של קהילת הפורמה הוא האירועים - מגוון של סדנאות, הרצאות, וימי עיון המועברים על ידי מעצבים ואנשי מקצוע מהשורה הראשונה. התכנים תמיד מרתקים ורלוונטיים, והכל באווירה נעימה של שיתוף פעולה, למידה והתפתחות.
מגזין הפורמה נותן במה לשיח מעמיק ואיכותי בנושאי עיצוב, ומתעדכן מדי חודש עם מאמרים מרתקים ומעוררי מחשבה מתחומי ידע מגוונים. המגזין עובד בשיתוף פעולה עם כותבים וכותבות מעולים, כדי להפיץ ידע והשראה בקהילה.
יש לכם רעיון שאנחנו חייבים לשמוע?
רוצים לספר לנו איך היה לכם באירוע האחרון? להסביר לנו מה לא בסדר בלוגו שלנו? להשוויץ בעבודה האחרונה שלכם... או סתם לדבר?